lørdag 1. desember 2012

Gode, gammeldagse Krumkaker

Krumkaker høyrer jula til. Gjerne fylt med jordbær og krem.. Mange bruker også å ha multekrem i krumkakene og det er også veldig godt.
Krumkaker har eg laga fast i ein del år. Det begynte vel den første jula etter min mor gikk bort. Da lagde eg krumkaker til pappa. Siden det har det blitt en fast tradisjon og eg tok over krumkakejernet som vi hadde heime på Kalvåg. 






Denne oppskrifta er veldig enkel og gir ett perfekt resultat.

Dette treng du:
4 egg
250g sukker
250g kveitemjøl
250g smelta meierismør
1/2ts kardemomme (valgfritt)
1/2ts vaniljesukker

Sånn gjer du det:-)
Visp egg og sukker til eggedosis. 
 

Rør i dei andre ingrediensane.
 
 
La røra svelle i ca 1 time.
Ha ei stor ts med røre i det varme jernet.
Steik kakene gyllengule i krumkakejern på svak varme.

Form til kremmerhus rundt en krumkakepinne raskt mens kaka framleis er rykende varm.
 
 Dersom du vil forme kakene til strull (et rett rør) bruker du en pinne og ruller kaka rundt.
 
 Du kan også legge kakene over en kopp. Då får du ei form som du kan fylle med krem og gjerne friske bær, eller kva du måtte ønske.

7 kommentarer:

  1. Hei Ailin!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

    SvarSlett
  2. Ja krumkaker er jul det. Og jeg skal prøve oppskrifta di i morra. Ha en fin helg da:)

    SvarSlett
  3. Nam! Laget selv strull her igår, og vil bare informere om at strull ikke avgjøres av formen på kaken, men av ingrediensene. De lages på fløte eller seterrømme. Spesielt gode blir de om de lages av rømme, da får de en litt syrlig smak. :) Ha en fin førjulstid!

    SvarSlett
  4. jeg tror det måtte være potatmel og ?

    SvarSlett
  5. Nei bruker ikkje potetmjøl i denne oppskrifta

    SvarSlett
  6. Jeg anbefaler å måle opp eggene i en te kopp, Egg kan være så forskjellige, så tar du like deler med meierismør,Veldig mykt, ikke smeltet,sukker og mel. Og så er det viktig at eggedosisen piskes godt, og rører i smør og mel. Og la deigen hvile i en times tid. da får du tynne og sprø krumkaker.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å kommentere dette innlegget